POVESTEA RUȘINII
(din ciclul de basme scurte)
A fost odată ca
niciodată, că de n-ar fi fost, nu s-ar fi povestit. S-a întâmplat demult, tare
demult, pe vremea când în Țara Necăjiților vinul se făcea din struguri și
brânza din lapte, pe vremea când oamenii aveau de muncă, pădurile aveau copaci,
armata era armată, balta avea pește și flota vapoare. În acele timpuri exista o
virtute numită rușine. I se mai spunea jenă, pudoare, sau sfială. Oricum ar fi
fost numită, o puteai întâlni pe tot cuprinsul țării, la oraș, dar mai ales la
sat, în așezări aglomerate, unde nu se cunoașteau toți oamenii între ei, dar
mai ales în comunități mai mici, unde toată lumea cunoștea pe toată lumea, ba
chiar și în cătune izolate, unde rar vedeai țipenie de om. Acest înger păzitor
al conștiinței necăjiților avea o soră căreia i se spunea cinste. Existența
uneia dintre cele două surori era condiționată de cealaltă. Amândouă erau
prezente la orice vârstă și oblăduiau vlăstarele tinere. Foarte des îți era dat
să vezi un fecior sau o fetișcană cu obrajii îmbujorați, ochi plecați și vorbe
poticnite, ori de câte ori un adult le făcea o observație, sau pur și simplu le
adresa cuvinte de luare aminte.
Pe vremea aceea
exista o singură rețea de televiziune. În emisiunile date pe post la
televiziunea națională, ca în toată mass-media de altfel, totul era cenzurat în
așa fel încât nimic să nu deranjeze simțurile fine ale familiei împăratului
cizmar și ale camarilei sale aflate la conducerea țării. Programele de emisie
se limitau la circa două ore în fiecare din cele șase zile lucrătoare ale
săptămânii, și se difuzau seara. De altfel la vreme diurnă populația era
ocupată și nimeni nu avea timp de căscat ochii la ecranul acela bombat acoperit
cu un mileu din macrame pe care trona invariabilul bibelou din sticlă în formă
de pește. Filmele și spectacolele de divertisment erau destul de rare. Cu toate
astea, serialele din „occidentul decadent”, precum „Dallas”, „Om bogat, om
sărac”, „Mannix” și altele, încântau privirile necăjiților. În toate aceste
ecranizări, scenele fierbinți gustate de publicul telespectator din țara aflată
sub regim comunist, cuprindeau săruturi ori gesturi cu alură sexuală minimă,
care în ziua de astăzi sunt depășite și de puștii de școală primară.
Dacă cineva ar avea
curiozitatea să întocmească o documentare asupra comportamentului moral al
românilor în ultima sută de ani, a bunului simț, a sexualității incluzând
vestimentația, în paralel cu dezvoltarea spirituală și intelectuală, iar datele
să le transpună cumva în reprezentări matematice, graficele în coborâre
vertiginoasă ar arăta în mod relevant decadența.
Pe măsură ce timpul
s-a scurs către împlinirea centenarului Unirii, și mai ales după evenimentele
din decembrie 89, generațiile tinere au resimțit din ce în ce mai mult o lipsă
de motivare, de repere morale în societate, de atenție din toate punctele de
vedere, de afecțiune chiar. Sistemul educațional în special, dar și toate
celelalte componente sociale ale plăpândei și șovăielnicei democrații, i-au
debusolat, le-a bramburit mintea mai ceva decât în regimul totalitar. Democrațiile
occidentale ne-au exportat experiențele lor, la pachet, sub forma pomului
cunoașterii. Românii au mușcat cu nesaț din fructele oprite și din acel moment
au fost izgoniți pentru a doua oară din rai. Metehnele importate au fost
primele asimilate. Ba, aici, pe plaiuri mioritice, viciile și carențele societăților
luate drept model au căpătat dimensiuni nebănuite.
În nevoia lor
stringentă de atenție și de afirmare, proaspeții capitaliști carpatini fără
niciun fel de capital au încercat să se afișeze cu ce aveau în cap, însă atunci
când goliciunea minții nu le-a adus elogiile dorite, au apelat la goliciunea
trupului. Îngerul păzitor numit rușine s-a transformat în nerușinare,
pervertindu-se într-un drăcușor ce crește pe zi ce trece, și tinde să se
transforme într-un tartor de la talpa iadului.
Dacă o tânără, sau
chiar adolescentă, înainte era sfioasă și nici nu-i trecea prin cap să aibă un
comportament indecent, astăzi îi este rușine să își păstreze intactă fecioria
și încearcă să scape cât mai repede de ea, ca de un blestem. Această trecere de
la o stare, la altă stare extremă, cică se cheamă emancipare.
Femeile se îmbracă
provocator, de fapt mai degrabă se dezbracă provocator, cu orice ocazie.
Indiferent de vârstă, de loc sau vreme, își scot în evidență sexualitatea, ca
pe o marfă de proastă calitate care are nevoie de cosmetizare. Grase, slabe,
bătrâne sau tinere, la piață, pe stradă sau în biserică, aproape toate poartă
colanți - amuleta magică ce atrage potențiali sponsori sau pur și simplu le
amăgește frustrările și eșecurile acumulate în legătură cu farmecele nurilor
ofiliți.
Metodele romantice
de altă dată, prin care băieții sau bărbații încercau să intre în relație cu o
fată sau cu o femeie, ori „tehnicile de agățat” care presupuneau fraze culte,
răbdare, tandrețe și gesturi cavalerești, au fost înlocuite brutal cu
comportament mitocănesc și propuneri indecente directe. Orice este scuzabil în
fața unei tinere dornice de parvenire rapidă, de lux, distracție, și senzații
tari. Chiar și apartenența bărbatului la generația tatălui sau bunicului ei.
Dacă este bogat și generos, ce mai contează?
Dar nerușinările
astea individuale, deși marchează un declin moral alarmant al populației, sunt floare
la ureche față de cele ale aleșilor neamului. Această cloacă indolentă, ineptă,
coruptă, lacomă, a acumulat averi pe spate necăjiților mințiți, furați, umiliți
și nu duc lipsă de nimic, decât de rușine. Știți că la români, cred că și la
alte nații, urările pe care i le faci cuiva cu diverse ocazii, încep cu
sănătate și continuă cu alte dorințe de
bine. Urările adresate oamenilor politici care au dus țara de râpă, ar trebui
să înceapă cu rușine și să continuie cu rușine, rușine, rușine!
Acest sentiment
penibil de jenă provocat de un insucces sau o greșeală, a devenit arhaic,
cenușăreasă. A fost dezbrăcat și aruncat ca un veșmânt ponosit. A rămas de
poveste.
Spunea Nicolea
Iorga: „Cea mai
mare ruşine e cea pe care n-o vede nimeni: ruşinea ta de tine însuţi.” Da, ilustră
figură a neamului românesc, însă pentru asta trebuie să existe conștiință!
Cdor ing rz Iorgu PARASCHIV