Mecanismul
European de Stabilitate Financiară şi sfada între palate
Comandor
marină rez dr. Golea Pompiliu
Motto:
„
Atitudinea ta părtinitoare faţă de popoarele Occidentului, ale căror defecte nu
le distingi prea clar, este efectul distanţei de eroare de optică sau nostalgie
a inaccesibilului... Faptul că privitor îndepărtat –ai asupra ei o viziune
fantasmagorică e cât se poate de firesc: cum eu o cunosc îndeaproape, este
datoria mea să risipesc iluziile pe care ţi le-ar putea întreţine. ..E prea
puţin spus că nedreptăţile abundă în această societate; e chiar chintesenţă a
nedreptăţii.
De
bunurile pe care le etalează, de opulenţa cu care se împăunează –delicii şi
belşug de suprafaţă se bucură doar trântorii, profitorii, experţii în mârşăvie,
ticăloşii mai mari sau mai mici.
Sub
lustrul aparent se ascunde o lume a dezolării, de ale cărei detalii am să te
cruţ”.
(Emil
Cioran către Constantin Noica în Istorie şi Utopie , Bucureşti, 1992 p. 15-16 )
În timp ce în
lume se desfăşoară un război multimensional, la noi a început o nouă sfadă
între preşedinte şi premier în ciclul cu care ne-am obişnuit - "Panem et circenses". Este vorba
de reducerea CAS-ului la angajator cu 5 puncte procentuale în speranţa că va creşte gradul de ocupare
–un demers corect aşteptat de toţi oamenii de afaceri din ţara asta. Dar drumul
spre iad e pavat cu bune intenţii!
Am urmărit
transcriptul discuţiei şi am văzut doar duelul între două persoane cu funcţii
importante în stat, asistate de o tânără de calitate dar fără experienţă practică
în hăţişul junglei finanţiste dâmboviţene.
Domnul
preşedinte - cu părere de rău o spun dar trebuie să obiectivez- a fost mai bine
pregătit pentru acest duel decât mai tânărul său premier, care efectiv a devenit
certăreţ. Tânăra ministră cu calităţi incontestabile de intelectual nu a putut
să-l ajute. Dar întrebarea este cui bono? O luptă de orgolii şi cam atât!
Acum să
trecem la probleme mai pământeşti.
Din discuţie
a reieşit că este nevoie de 5-7 miliarde lei pentru acoperirea deficitului de
pensii. Aspect care a fost anunţat încă de acum două săptămâni de marile
organizaţii sindicale.
Şi mai este
nevoie de încă „ vreo şase miliarde” pentru MTO (SIC!). Întrebat ulterior de
presă ce este MTO tânărul premier a început să se poarte ca un şcolar prins cu
lecţia neînvăţată.
Dar ce este
MTO? Mergînd cu documentarea mai departe, am găsit semnificaţia! Este un
indicator care permite cuantificarea echilibrului structural a unei ţări la un
moment dat. Face parte din programul de Convergenţă din cadrul Pactului de
Stabilitate şi de Creştere parafat de guvernul Boc în urmă cu doi ani aproape
într-un semiblat în perioada de proteste de anvergură.
Şi este bine
să cunoaştem măcar în al 14-lea ceas, noi
toţi românii obişnuiţi ce este cu acesta şi ce influenţe are asupra vieţii
noastre.
ESM –
Tratatul de Instituire a Mecanismului European de Stabilitate Financiară este
filozofia europeană care ne blochează sursele pentru finanţarea creşterii şi
dezvoltării. Şi permite finanţarea selectivă a unor actori şi mari corporaţii
europene.
Este bine să
prezentăm câteva din prevederile sale mai importante:
·
Capitalul
social iniţial a fost de 700 miliarde euro;
·
(Statele)
–Membrele ESM se angajează în mod irevocabil şi necondiţionat să plătească la
cerere orice solicitare de capital făcută către ele...care urmează să fie
plătită în decurs de şapte zile de la primirea solicitării;
·
Consiliul
guvernatorilor poate decide să modifice capitalul social autorizat;
·
ESM
trebuie să aibă capacitate deplină de exerciţiu pentru a fi parte la procedurile
legale;
·
Proprietatea,
fondurile şi activele ESM se bucură de imunitate în faţa oricărei forme de
procedură judiciară (SIC!);
·
Proprietate,
finanţarea şi activele ESM trebuie să fie imune la percheziţie, rechiziţie,
confiscare, expropiere sau orice altă formă de sechestru, luare sau blocare
prin acţiuni ale executivului, judiciare,
administrative sau legislative;
·
Guvernatorii viceguvernatorii şi directorii săi se bucură
de imunitate de jurisdicţie cu privire la acţiunile lor şi se bucură de înviolabilitate
în ceea ce priveşte actele şi documentele lor oficiale.
Ce rezultă de aici?
Guvernele sunt obligate să se supună
necondiţionat cererilor acestei
autorităţi care ne poate acuza dar
care nu poate fi acuzată la rândul ei de guvernele naţionale. Iată de ce domnul
Ponta care a fost cam imprudent la începutul carierei sale de prim ministru,
venit romantic pe valul popular nu prea
poate comenta!
Domnul
preşedinte politician cu experienţă are în schimb câmp larg de acţiune. Bun
prieten cu decidenţii europeni!
În
25 martie 2011, guvernul român a aprobat proiectul de lege privind ratificarea
Deciziei Consiliului European de modificare a tratatului privind Funcţionarea
Uniuni Europene cu privire la acest mecanism. Cine era premier? Domnul Emil
Boc!
Şi
atenţie! A mai apărut un document addenda! Pactul euro Plus – un pact care se
adesează celor care doresc să realizeze un plus dincolo de angajamentele şi
mecanismele existente.
Printre
prevederile acestuia se numără:
·
Eliminarea
sistemului de indexare a salariilor cu rata inflaţiei – încă nu este aplicat
direct; prin setarea corespunzătoare a inflaţiei este însă realizabil;
·
Recunoaşterea
reciprocă a diplomelor pentru a creşte mobilitatea forţei de muncă – e lesne de
înţeles exigenţa cu care privesc organismele europene procesele controversate
din educaţie;
·
Încercarea
de a crea o bază comună pentru calculul impozitului pe profit – încă nu este
realizată;
·
Ajustarea
sistemului de pensii la dinamica demografică – se observă în ridicarea vârstei
de pensionare;
·
Obligaţia
fiecărui stat să înştiinţeze să instituie un mecanism de alertă privind
creşterea datoriei publice în constituţie – va fi o prevedere în modificările la constituţie ce vor fi votate
o dată cu preşedintele României; perdeaua de fum este dată de bătălia pentru
preşedinţie; nu prea auzim discuţii despre constituţie;
·
Stabilirea
unui regim naţional de management al crizei în sistemul bancar –este deja
realizat.
Marea
Britanie, Suedia, Ungaria, Cehia s-au opus. România a fost disciplinată.
Comisia
Europeană poate impune statelor membre ţinte bugetare şi în caz contrar urmează
sancţiuni. Prin urmare am instituit MTO – obiective bugetare pe termen mediu.
Tema pe care domnul preşedinte a lansat-o de cîteva ori în discuţie- “ vreo
şase miliarde” . Deci trebuie din start să nu ne atingem de 6 miliarde de lei
din creştere economică pentru compensarea reducerii CAS –ului sau alte nevoi!
Alte
surse! O fi creşterea impozitelor pe proprietate! De asta pomenea domnul
preşedinte! Pai cu asta l-a dat pe domnul Ponta, hrană la votanţi! Îl vor executa la vot oamenii
obişnuiţi? Poate fără discernământ! Nu ştiu! Iată cum se joacă în zona
dâmboviţeană!
Deci
în conformitate cu programul de Convergenţă 2014-2017, Guvernul şi-a asumat pentru raportarea la Bruxelles din luna mai anul curent, un
deficit structural al bugetului general consolidat pe 2015 de 1%. Atenţie
acesta nu include cofinanţarea pentru proiectele europene.
Bugetul
operaţional va trebui să aibă în 2014 circa 2,2% iar în 2015 sub valoarea
acestuia. Deci se reduc posibilităţile de găsire de surse suplimentare de
finanţare! Pe aici s-au învârtit, dincolo de vorbe, discuţiile între cei doi
protagonişti asistaţi de tânăra ministră. Care cu tot respectul pentru valoarea
ei intelectuală, este practic o neofită în peisajul dâmboviţean.
Ne-a servit teorii savante pe care le ştiam cu toţii şi atât! Şi nu de la
Harvard!
Şi
iată că bunele intenţii sunt blocate de restricţiile bugetare ale Uniunii
Europene care se pregăteşte din nou de lupta cu recesiunea!
În
România transnaţionalele fac bani frumoşi şi îi transferă în ţările domniilor
lor! Ponderea în PIB a capitalului este de 60% şi 40% munca!
Invers ca în
vest! Atunci de unde consum în ţara noastră. Ne alegem cu impozite modeste în
urma activităţi firmelor străine în România şi cu un grad de ocupare modestă.
Însă noi
alergăm disperaţi, după datornici uneori imaginari şi creăm confuzii printre
contribuabilii români de bună credinţă! Pe care îi mai punem să plătească
eronat şi de două ori acelaşi impozit! Dacă nu ai documente scrise eşti
terminat!
Şi aşa unii
funcţionari nu vor să le recunoască, şi
te trimit de la Ana la Caiafa! În mai anul curent a fost o adevărată telenovelă
la administraţiile fiscale! Deh! A greşit programul!
Deci
domnul preşedinte l-a întrebat corect pe domnul premier de unde bani pentru
reducerea CAS –ului la angajator!
La rândul său
domnul Ponta s-a dovedit a fi nepregătit! Nu avea ce să spună!
Şi după cum a
spus ulterior, nici nu putea să spună ce
am spus eu! Asta ca un joc de aliteraţii!
Dar nici unul
nu a spus că filozofia dezvoltării urmată de aproape un sfert de secol este
greşită. Ea a creat vorba lui Malraux – monştrii! Singuri ne tăiem sursele de
finanţare şi ne condamnăm la subdezvoltare!
Dacă nu vom
schimba optica dezvoltării, suntem sortiţi falimentului!
De aceea avem
nevoie de oameni politici (nu politicieni) de factura lui Maniu sau Brătienilor
din perioada interbelică! Nu oameni puşi pe sfadă!
Servitori ai
naţiunii!
Indiferent de
culoarea politică!
Veritas laborant nimis saepe, extinguitur nunquam (Desi respins de
nenumarate ori, adevarul nu piere niciodată).