luni, 27 octombrie 2014
Unele
precizari in legatura cu dispozitiile Legii nr. 125/2014 si ale Legii nr.
134/2014.
Continut:
I. In
legatura cu Legea nr. 125/2014.
La solicitarea mai multor colegi, va precizam faptul ca
prevederile Legii nr. 125/2014 privind scutirea de la plata a unor debite
provenite din pensii nu au incidenta
in privinta pensionarilor proveniti din sistemul de aparare ordine publica si
siguranta nationala, daca ne referim
strict la consecintele proceselor de recalculare si revizuire a pensiilor in
baza Legii nr. 119/2010, respectiv a OUG nr. 1/2011. In situatii
particulare, acolo unde au avut loc erori de calcul cu privire la cuantumul
pensiilor facute de functionarii caselor de pensii, se vor aplica prevederile
legii mai sus mentionate.
II. In
legatura cu Legea nr. 134/2014.
Legea nr. 134 din 15 octombrie 2014, pentru
abrogarea unor prevederi din Legea nr. 329/2009 privind
reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea
cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea
acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional, a
inlaturat cauza suspendarii platii pensiei pentru acei pensionari care au optat
pentru un salariu in sistemul bugetar. Pe cale de consecinta, cei in cauza sunt
indrituiti sa fir repusi in plata pensiei, in
baza unei cereri trimisa Casei de pensii sectoriale. Va redam mai jos
prevederea legala in cauza, respectiv art. nr. 115 din Legea nr. 263/2010,
privind sistemul unitar de pensii publice:
“
În sistemul public de pensii, reluarea plăţii pensiei se face, la cerere, după
cum urmează:
a) începând cu luna următoare celei în care
a fost înlăturată cauza care, potrivit legii, a dus la suspendarea plăţii
pensiei, dacă cererea a fost depusă în termen de 30 de zile de la data la care
cauza suspendării a fost înlăturată;
b) începând cu luna următoare celei în care
a fost depusă cererea, dacă depunerea acesteia s-a făcut după expirarea
termenului prevăzut la lit. a); ”
Facem precizarea ca termenul de 30 de zile mentionat la
lit. (a) expira pe 17.11.2014, intrucat Legea nr. 134/2014 a intrat in vigoare pe 19.10.2014. Cei care nu vor
respecta termenul precizat, vor fi repusi in plata in conformitate cu dispozitiile
cuprinse la lit. (b).
COORDONATORUL DEPARTAMENTULUI JURIDIC
Col
(r) Monica CALOIAN
DOMNULE DIRECTOR,
Subsemnatul …..…………………………………, domiciliat în Bucuresti, str. …………………..
nr. ….., bl. …., sc. ….., et. ….., ap. …..,
sector …., posesor al CI seria …… nr. ……………, eliberată de S.P.C.E.P. la
data de ……………, CNP .…………………, telefon …………………, cu dosar pensie nr. …………..., va rog sa veti amabilitatea sa dispuneti – in
conformitate cu dispozitiile Legii nr. 134/2014, pentru abrogarea unor prevederi din Legea nr. 329/2009
privind reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea
cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea
acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional si ale art. 115, lit. (a) din Legea nr. 263/2010, privind sistemul
unitar de pensii publice - repunerea in
plata a pensiei mele suspendate in luna ………………… anul ………..
In acest sens depun urmatoarele
documente:
-
Cartea de identitate, seria …… nr. …………..,
eliberata de …….….., in copie, o fila;
-
Talon pensie, luna ………………., in copie, o fila.
Va multumesc pentru sprijinul dumneavoastra!
Cu stima,
……………….. Data .……………….
……………………………
DIRECTORULUI CASEI DE PENSII
SECTORIALE A ……………….
duminică, 26 octombrie 2014
Eroii Regimentului 34 Infanterei “Constanţa” comemoraţi la Siriu.
La 11 octombrie 1916, după refacerea
capacităţii de luptă, urmare a pierderilor suferite în bătălia de la Turtucaia,
Regimentul 34 Infanterie”Constanţa”comandat de lt.col. Dumitru Mihail, a fost îmbarcat în gara Constanţa cu
destinaţia Nehoiaşu( jud. Buzău), unde a intrat în subordinea Diviziei 6
Infanterie, comandată de gen. Arghirescu, care se afla angajată
în luptă cu Divizia 89 germană, comandată de gen. Von Bellow. Până la 11
noiembrie 1916 regimentul a participat la luptele pentru apărarea Văii
Buzăului, în această perioadă pierzându-şi
viaţa sau fiind răniţi un mare
număr de militari constănţeni. În documentele existente la Arhivele Naţionale
Constanţa , fondul I.O.V.R., au putut fi identificaţi până la această dată următorii: Plt. Sabanof
Abdula, cap. Constantinescu Nicolae, soldaţii Cairedim Alil, Sefchi Isleam,
Savu Gheorghe, Novac Dumitru şi Predescu Alexandru.
Pentru
a cinsti memoria acestor militari, în Complexul format din Monumentul Eroilor
şi Cimitirul Eroilor din Siriu, în anul 1916,
a fost amplasată o Cruce din piatră, pe a cărei placă de marmură sunt
inscripţionate următoarele : “Ostaşii
din Regimentul 34 Infanterie. Sublocotenent Ştefănescu Gh. Ion, un plutonier şi
nouă soldaţi căzuţi la 20 octombrie 1916 apărând vitejeşte acest pisc”.
La
25 octombrie 2014, la ceremonialul
militar şi religios organizat cu prilejul Zilei Armatei , de către
Garnizoana Militară Buzău şi Primăria Siriu, , au participat:
Lt.
col . Liviu Necula , comandantul Batalionului 341 Infanterie, această unitate fiind
continuatoarea tradiţiilor de luptă ale Regimentului 34 Infanterie
“Constanţa”
-1 pluton gardă de onoare de la aceiaşi unitate
-7 cadre în rezervă şi în retragere din Constanţa
-3 reperezentanţi ai Ligii Militarilor
Profesionişti.
Deplasarea
a fost posibilă datorită sprijinului
acordat de către col. Adrian Soci, comandantul
Brigăzii 9 Mecanizate “Mărăşeşti”.
Urmaşii
eroilor constănţeni au depus coronae de flori la Monumentul Eroilor şi la
Crucea Comemorativă a Eroilor Regimentului 34 Infanterie “Constanţa”.
La
încheierea ceremonialului, făcând dovada unei adevărate măiestrii profesionale,
militarii Batalionului 341 Infanterie au prezentat, spre încântarea
participanţilor, un spectaculos exerciţiu demonstrativ de instrucţie de front.
Col.(r) Remus Macovei
joi, 23 octombrie 2014
Conducerea
legitimă a S.C.M.D.
Imediat după terminarea lucrărilor Consiliului
Naţional al Reprezentanţilor de la Alba Iulia fiind foarte dezamăgit de modul
cum acesta s-a desfăşurat şi mai ales de rezultatele acestuia mi-am propus să
mă documentez pentru a putea înţelege cum a ajuns S.C.M.D. într-o situaţie deosebit de dificilă.În urma
studierii rezoluţiilor Consiliului Naţional al Reprezentanţilor, proceselor verbale şi deciziilor Comitetului Director,am descoperit unele lucruri interesante despre
modul cum s-a constuituit şi a evoluat structura de conducere a S.C.M.D.
Sindicatul Cadrelor Militare
Disponibilizate a dobândit personalitate
juridică în temeiul Sentinţei Civile nr.83/18.08.2009 pronunţată de Judecatoria
Sectorului 1 Bucureşti, în conformitate cu prevederile Legii Sindicatelor
nr.54/2003.
Conform
actului Constitutiv din 25.05.2009, Comitetul Director era format la data
respectivă din următorii membrii fondatori:
Col. (r) Dogaru Mircea – preşedinte
Gl.
Bg. (r) Balan Iosif - vicepreşedinte
cadre personal
Col.
(r) Pricina Valeriu – vicepreşedinte relaţii publice
Col.
(r) Monac Constantin - secretar general
Lt.
Col. (r) Cobuz Elena – vicepreşedinte problem juridice
Lt.
Col. (r) Winzer Anisoara -
vicepreşedinnte cadre femei
Lt.
Col. (r) Apostol Catalin – vicepreşedinte - trezorier
Urmare a faptului că „doi membri C.D. au fost
scoşi din circuit” şi că „acţiunile de denigrare şi şantaj au avut consecinţe
devastatoare”asupra altor doi , în
şedinţa C.D. din 03.02 2011,s-a cerut sprijinul membrilor fondatori, care, conform
prevederilor art.9,al. 3, lit. b din Statut, au ales ca vicepreşedinţi ai C.D. pe următorii: gen.mr.(r) Constantin Năstase, col.(r) Tudor Marian , comisar şef .(r) Vârban Aurică şi comisar şef .(r) Răcăşan Ştefan. În procesul verbal al şedinţei nu se
utilizează nicăieri termenul de vicepreşedinţi interimari. Ulterior,urmare
a scandalului izbucnit pe bloguri, domnul preşedinte
Mircea Dogaru a susţinut că membri noi aleşi sunt doar interimari .Din acest
moment, conform procesul verbal al
şedinţei, Comitetul Director are următoarea componenţă:
Col.
(r) Dogaru Mircea
Gl.
Bg. (r) Balan Iosif
Col.
(r) Pricina Valeriu
Col.
(r) Monac Constantin
Lt.
Col. (r) Cobuz Elena
Lt.
Col. (r) Winzer Anisoara – vicepreşedinte
suspendat
Lt.
Col. (r) Apostol Catalin
gen.mr
.(r) Constantin Năstase
col .(r) Tudor Marian
comisar
şef .(r) Vârban
Aurică
comisar
şef .(r)
Răcăşan Ştefan.
Modificarea conducerii S.C.M.D., conform prevederilor
art.20(1) din Legea 54/2003, în vigoare la acea dată, ar
fi trebuit adusă, în cel mult 30 de zile, la cunoştinţa Judecătoriei Sectorului I. Acest lucru nu s-a întâmplat. De ce nu s-a
aplicat legea, care permitea această acţiune, numai preşedintele Mircea Dogaru
ne poate lămuri. Din acest moment 4 din membrii C.D. sunt numiţi ilegal în
funcţie.
La şedinţa C.N.R. din 18-20.11.2011, urmare a cererilor de demisie
înaintate de Col. (r) Monac Constantin
şi Lt. Col. (r) Cobuz Elena, se hotăreşte suspendarea acestora pe un an, aceştia urmând să-şi păstreze
calitatea de membri ai S.C.M.D.
Deasemenea s-a hotărât prelungirea pe încă un
an a suspendării Lt. Col. (r) Winzer Anisoara.
Interesant
este faptul că fostul secretar general
al S.C.M.D - col. (r) Monac Constantin , înaintase C.N.R. următoarea somaţie:
“În temeiul prevederilor legale
enunţate în conţinutul solicitării mele de demisie vă rog încă odată să o
supuneţi atenţiei C.N.R. ce se va întruni în zilele de 18-19.10.2011
(activitate la care sarcinile de serviciu nu-mi permit să particip), şi să-mi
trimiteţi în termenele legale: 1. Extras din procesul-verbal al şedinţei C.N.R.
2. Hotărârea judecătorească privind degrevarea mea de calităţile si funcţia
deţinute în cadrul S.C.M.D.
În
cazul în care nu se va da curs solicitării mele de demisie voi fi nevoit să mă
adresez in nume personal instanţei de judecată competente (Judecătoria
Sectorului 1) pentru a hotărî eliberarea mea din calităţile şi funcţiile
deţinute în S.C.M.D.
Pentru o astfel de situaţie nedorită prezenta scrisoare constituie procedură
prealabilă.”
Cum
s-a rezolvat această somaţie nu am
reuşit să aflu pe timpul documentării. Cert este faptul că după acest C.N.R., conducerea sindicatului era următoarea:
Col.
(r) Dogaru Mircea
Gl.
Bg. (r) Balan Iosif
Col.
(r) Pricina Valeriu
Col.
(r) Monac Constantin - secretar general
- suspendat
Lt. Col.
(r) Cobuz Elena - vicepreşedinte –
suspendat.
Lt.
Col. (r) Winzer Anisoara – vicepreşedinte
suspendat
Lt.
Col. (r) Apostol Catalin
Gen.mr
.(r) Constantin Năstase
Col .(r) Tudor Marian
Comisar
şef .(r) Vârban
Aurică
Comisar
şef .(r)
Răcăşan Ştefan.
Aceste
modificări , conform prevederilor art. 20(1) din Legea 62/2011, nou apărută, ar fi trebuit să fie aduse la cunoştinţa
Judecătoriei Sectorului I de către conducerea S.C.M.D. în 30 de zile de la
producerea lor. Nici acum nu s-a
acţionat conform prevederilor legale, astfel că situaţia celor 11 membri ai C.D. era următoarea:
- 4
aleşi statutar - Col. (r) Dogaru Mircea, Gl.
Bg. (r) Balan Iosif Col. (r) Pricina
Valeriu Lt. Col. (r) Apostol Catalin ;
- 3 erau suspendaţi;
- 4
erau ilegal numiţi în funcţie.
Rezoluţia C.N.R. – ului desfăşurat în perioada 26-27 10.2012 prezintă faptul că a fost modificată componenţa C.D. prin decizia membrilor
fondatori care au aprobat următorii vicepreşedinţi interimari :
-
Zona I, Col.(r) Comaneci
Mircea, coordonator pentru filialele din judeţele Bacău, Botoşani, Iaşi, Neamt,
Suceava, Vaslui;
-
Zona II, Col.
(r) Macovei Remus,
coordonator pentru filialele din judeţele Brăila, Buzău, Constanţa, Galaţi,
Vrancea, Tulcea;
-
Zona III, Col.
(r) Popescu
Victor, coordonator pentru filialele din judeţele Argeş, Calaraşi, Damboviţa,
Giurgiu, Ialomiţa, Prahova, Teleorman;
- Zona IV, Col. (r) Dogaru Dumitru, coordonator pentru
filialele din judeţele Dolj, Gorj, Olt, Mehedinţi, Vâlcea;
-
Zona V, Col. (r)
Aromanesei
Radu, coordonator pentru filialele din judeţele Arad, Caras-Severin, Hunedoara,
Timiş;
- Zona VI, Col. (r) Cotoi Anton, coordonator pentru
filialele din judeţele Bihor, Bistriţa Năsăud, Maramureş, Cluj, Satu Mare, Sălaj;
- Zona VII, Col. (r)Tudosie Ştefan, coordonator pentru filialele din judeţele
Alba, Braşov, Covasna, Harghita, Mureş, Sibiu;
- Zona VIII, Col. (r)Tudor Marian, coordonator pentru filialele
din Bucureşti si jud. Ilfov.
De asemenea, au fost aleşi ca vicepreşedinţi interimari şi
urmatorii: Col. (r)Caloian Monica, pe probleme juridice;
Col.
(r) Ionascu
Victor, pe probleme organizatorice;
Mr. (r)Ungureanu
Marius, membru.
Nici aceste modificări nu au fost aduse la cunoştinţa
Judecătoriei Sectorului I. Deasemenea în cadrul
C.N.R. nu au fost prelungite
sancţiunile cu suspendare a celor 3 membri ai CD.
În aceste condiţii cei 21 membri ai C.D. se aflau în următoarea situaţie:
- 4
conform prevederilor statutare
- 3
suspendaţi - situaţie
neclară
- 14 interimari.
C.N.R. -ul desfăşurat în perioada 29-30. 11.
2013 este primul în care nu se fac modificări ale C.D. În Rezoluţia C.N.R. nu
se face din nou nici o referire la prelungirea suspendării celor 3 membri
aflaţi în această situaţie.componenţa C.D. rămâne identică cu cea din anul
anterior.
Conform prevederilor statutare la C.N.R.–
ul desfăşurat în perioada 17-18
octombrie 2014 ar fi trebuit să fie ales un nou C.D., urmare a expirării celor
5 ani de la alegerea primului C.D. La solicitarea filialelor s-a stabilit că
este necesară elaborarea şi aprobarea unui nou statut, în baza căruia,
ulterior, să fie organizată alegerea noii conduceri a S.C.M.D.
S-a
discutat cererea doamnei Cobuz Elena răspunsul fiind identic cu cel dat anterior de C.N.R.
2011-2013” prin care se menţine suspendarea din funcţie.
În
aceste condiţii s-a aprobat prorogarea componenţei şi activitatea actualului C.D.
până la organizarea C.N.R. din anul 2015. Deoarece col.(r) Ionaşcu Victor
a decedat, C.D. prorogat, este format din 20 de membri, din
care:
- 4
aleşi conform prevederilor statutare
- 3
suspendaţi - situaţie neclară
- 13 interimari
Trebuie
menţionat că pe blogul S.C.M.D. , în
componenţa C.D. nu sunt trecuţi cei 3
membrii suspendaţi, iar cei 13 vicepreşedinţi nu sunt prezentaţi ca fiind
interimari.
În
concluzie la cele prezentate referitor la evoluţia situaţiei conducerii S.C.M.D.,
se poate constata că doar
primul C.D., cel din 25.05. 2009, este legal constituit, el fiind în
vigoare şi acum. Din păcate , situaţia membrilor săi este următoarea:
- 4 sunt în activitate -
Col. (r) Dogaru Mircea,
Gl.
Bg. (r) Balan Iosif Col. (r) Pricina
Valeriu Lt. Col. (r) Apostol Catalin
- 3
sunt suspendaţi.
O
întrebare se impune. Cine îşi asumă răspunderea privind această situaţie total
anormală?
Din punct de vedere al legitimităţii
celor 4 membri activi ai C.D. ar fi de semnalat că acţiunile din ultima perioadă a
acestora ridică mari semne de întrebare.
Col.
Mircea Dogaru a implicat sindicatul în
alegerile europarlamentare, cu toate că filialele din ţară s-au opus acestei
acţiuni, rezultatul fiind dezastruos pentru imaginea
sindicatului. Într-una din şedinţele C.D. domnia sa a prezentat faptul că a
primit ordin ca sindicatul să sprijine acţiunile unui partid naţionalist în
curs de înfiinţare. Nu ne-a precizat care ar fi acest partid.Tot dumnealui a
implicat sindicatul în strângerea de semnături pentru unii candiadaţi la
preşedinţie şi în mod deosebit în
susţinerea candidaturii domnului Teodor Meleşcanu, acţiunea aducând mari
deservicii sindicatului. Acum neagă cu vehemenţă acest lucru. Deasemenea, fără aprobarea C.D., a promis candidatului Victor Viorel Ponta sprijin profesionist pentru
contracararea acţiunilor lui Traian Băsescu. Nu cunosc în ce constă sprijinul
profesionist, dar constat că această acţiune înseamnă fără niciun dubiu
implicarea politică a S.C.M.D.
Col.
Valeriu Pricină prin înscrierea în U.N.P.R.
şi acceptarea unei funcţii de conducere în cadrul acestui partid, a afectat
grav imaginea sindicatului.
Gen.bg.
Iosif Bălan şi-a permis în şedinţă C.D. să propună ca unele filiale S.C.M.D. să
se transforme în filiale ale U.N.P.R., astfel având siguranţa că legea
pensiilor militare va fi aprobată. Tot acesta într-o intervenţie televizată a anunţat faptul că a
anunţat personal 10.000 de personae care să participe la plimbarea în jurul Cotrocenilor
pentru sprijinirea lui Dan Voiculescu.Nu a avut aprobarea nimănui pentru acest
demers.
Toate
aceste aspect sunt reale, existând
înregistrările cu desfăşurarea şedinţelor C.D.
În aceste condiţii o întrebare
se impune de la sine. Pe cine mai reprezintă actuala conducere a S.C.M.D.? Datorită faptului că permanent nu s-au respectat
legile în vigoare am ajuns în această situaţie. Dacă nu vom
acţiona rapid pentru punerea în
legalitate a S.C.M.D., va urma o
perioadă la capătul căreia nu există altă variantă decât desfiinţarea.Iar
vinovaţii sunt cei care au condus sindicatul! Nu băsişti, nu rebeli din sindicat!
Menţionez că nu fac parte din cei care doresc desfiinţarea sindicatului şi că
în toate ocaziile – la C.D., C.N.R. – am încercat, tracasându-mi unii colegi,
să îmi exprim liber opiniile pentru
rezolvarea legală a problemelor
cu care s-a confruntat sindicatul.
Col.(r) Remus
Macovei
marți, 21 octombrie 2014
Modul de revenire la plata pensiei după abrogarea prevederii
privind cumulul pensiei cu salariul
Parlamentul
României a adoptat Legea privind abrogarea unor prevederi din Legea 329/2009
privind reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice, susţinerea
mediului de afaceri şi respectarea acordurilor cadru cu Comisia Europeană şi
FMI. Aceasta a devenit Legea 134/2014.În fapt Legea 134/2014 are un singur
articol şi prevede abrogarea prevederilor de la litera C) a articolului 1 şi
Capitolului IV “Măsuri privind regimului cumulului pensiilor cu veniturile
salariale, în scopul reducerii cheltuielilor bugetare”, cuprinzând
articolele 17-26 din Legea 329/2009.
În esenţă este abrogată prevederea prin care sute de foste cadre militare care fuseseră angajate de instituţiile statului şi a căror pensie depăşea nivelul salariului mediu brut pe economie utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si aprobat prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat au trebuit să renunţe la unul dintre cele două venituri.Acum se pune problema revenirii în plată a pensiei pentru cei care au renunţat la acest drept. Pentru cei care au renunţat la postul şi implicit la salariul de la instituţia publică “de bunăvoie” siliţi de guvernul boc-udrea-oprea nu se mai pune însă problema reangajării. Legal pensia le-a fost suspendată la a mai fi plătită începând cu 1 ianuarie 2010 în baza propriei cereri.Cum nu există o procedură stipulată în lege pentru revenirea la plata pensiei vă indicăm una furnizată de unul dintre colaboratorii noştri.
În esenţă este abrogată prevederea prin care sute de foste cadre militare care fuseseră angajate de instituţiile statului şi a căror pensie depăşea nivelul salariului mediu brut pe economie utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si aprobat prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat au trebuit să renunţe la unul dintre cele două venituri.Acum se pune problema revenirii în plată a pensiei pentru cei care au renunţat la acest drept. Pentru cei care au renunţat la postul şi implicit la salariul de la instituţia publică “de bunăvoie” siliţi de guvernul boc-udrea-oprea nu se mai pune însă problema reangajării. Legal pensia le-a fost suspendată la a mai fi plătită începând cu 1 ianuarie 2010 în baza propriei cereri.Cum nu există o procedură stipulată în lege pentru revenirea la plata pensiei vă indicăm una furnizată de unul dintre colaboratorii noştri.
Pasul
1. Solicitarea de la Casa de Pensii a Municipiului Bucureşti / Casele judeţene
de pensii a adeverinţei cu stagiul de cotizare: cerere tip + o fotocopie dupa
BI/CI;
Pasul
2. Formularea cererii pentru “actualizarea” pensiei, adică pentru valorificarea
perioadei care rezultă din adeverinţa despre care facem vorbire la pct. I.
Aceasta cerere o gasiti aici.
Pasul
3. Concomitent cu cererea de la pct. II depuneţi şi cererea de repunere în
plată a pensiei care era suspendată.Procedura se bazează pe bazează pe
prevederile generale ale legislaţiei româneşti dar şi logica şi bunul simţ pe
care trebuie să le aibă în vedere orice instituţie publică înfiinţată pentru a
servi cetăţenii.
InfoMondo
Militar
duminică, 12 octombrie 2014
Lupta pentru preşedinţie şi economia sustenabilă
Comandor
marină (rez) dr. Golea Pompiliu
Motto
„Scaunele prezidenţiale
sunt periculoase: au un microb care se urcă la cap.” (Grigore Moisil)
„ Înmulţirea claselor
consumatoare şi scăderea claselor productive iată răul organic în contra căruia
o organizare bună trebuie să–i găsească remedii.” (Mihai Eminescu)
Este
o luptă năucitoare pe viaţă şi pe moarte pentru scaunul prezidenţial. Care are,
nu în rare ocazii accente iraţionale. După 10 ani de „pitoresc prezidenţial”
toţi candidaţii vituperează la inalte intensităţi ale sunetelor la adresa
„grelei moşteniri” şi mai piano la „eternele reforme” prin care trece ţara
noastră. Media ii acompaniază în funcţie de interese. Le reamintesc tuturor
celor care aspiră la fotoliul prezidenţial cuvintele lui Simion Bărnuţiu în
cadrul discursului din Catedrala de la Blaj din 14 mai 1848: “Care naţiune de
pe pământ nu s’ar ridica de la mic până la mare, când îşi vede numărate zilele
vieţii? Libertatea unui popor este bunul lui cel mai înalt şi naţionalitatea e
libertatea lui cea din urmă; ce preţ mai are viaţa lui după ce şi-a pierdut tot
ce îl face demn să mai fie pe pământ? … Ţineţi cu poporul toţi, ca să nu
rătăciţi, pentru că poporul nu se abate de la natură, nici nu-l trag străinii
aşa de uşor în partea lor, cum îi trag pe unii din celelalte clase, cari urlă
împreună cu lupii şi sfâşie pe popor împreună cu aceştia; nu vă abateţi de la
cauza naţională de frica luptei; cugetaţi că alte popoare s-au luptat sute de
ani pentru libertate”.
Un preşedinte, trebuie să fie factor de echilibru între
puterile statului care nu trebuie să se domine între ele. Care pe care...!
Articolul 80 din
constituţie prevede:
(1) Preşedintele României reprezintă statul român şi este garantul independenţei naţionale, al unităţii şi al integrităţii teritoriale a ţării.
(1) Preşedintele României reprezintă statul român şi este garantul independenţei naţionale, al unităţii şi al integrităţii teritoriale a ţării.
(2) Preşedintele României
veghează la respectarea Constituţiei şi la buna funcţionare a autorităţilor
publice. În acest scop, Preşedintele exercită funcţia de mediere între puterile
statului, precum şi între stat şi societate.
Aşa după cum am mai spus şi în alte ocazii, eu consider
că aveam nevoie de un preşedinte de tipul domnului Basescu Traian şi de o criză
ca cea prin care trecem acum. Stilul de conducere al domnului preşedinte încă
în exerciţiu ne-a arătat cum pot fi speculate vulnerabilităţile unei
construcţii democratice încă în faza de maturizare. Criza care nu este
românească, nu se domoleşte dimpotrivă devine mai perversă sub forma
modernizată a “Drang nach Osten”, de
data aceasta la nivel mondial. România este cu sau fără voia ei parte în acest
război multidimensional.
Viitorul preşedinte nu trebuie să uite că înainte de a fi
filoeuropean sau filoamerican sau mai ştiu ce
filo......este român. Lucreţiu Pătrăşcanu licențiat în drept şi doctor
în ştiinţe economice al Universităţii din Leipzig – figură rară
printre comunişti - a plătit cu viaţa
pentru cuvintele rostite la un miting în 1946, la Cluj, ţinut în faţa studenților
grevişti: „Înainte de a fi comunist, sunt român”. Aceste cuvinte nu au fost pe
placul colegilor de partid, care l-au catalogat ca fiind naţionalist.
Deci pe primul plan trebuie puse interesele românilor.
Voi puncta ce cred eu că ar fi trebuit să dezbată
candidaţii la înalta funcţie în stat din perspectivă economică.
1. Realizarea unei creşteri economice
sustenabile- este fără doar şi poate cheia democratizării şi stabilităţii
economice şi sociale . Prezentarea cu emfază a creşterii produsului intern
brut lăsând în umbră celelalte elemente
de sustenabiliate este doar un slogan electoral. Să nu uităm că în produsul
intern brut se include dacă vrem suma profiturilor, salariilor şi amortizărilor
la nivel naţional. Unul dintre candidaţi declara la o întâlnire în SUA cu reprezentanţii companiilor ExxonMobil şi
Halliburton, din sectorul petrolier următoarele: „Am confirmat faptul că
sistemul de redevenţe va fi un sistem care să asigure, sigur, resurse bugetare
la media europeană, însă nu va descuraja investiţiile, nu va fi un sistem în
care să încercăm să luăm prea mult, pentru că, dacă vrei să iei prea mult, după
aia nu mai ai de la cine. Noua lege este discutată în primul rând cu Banca
Mondială, cu Fondul Monetar Internaţional, şi va fi pusă în dezbaterea mediului
de afaceri la începutul anului viitor, pentru că acea obligaţie a statului
român de a nu modifica sistemul redevenţelor expiră pe 31 decembrie 2014".
Adaug eu şi spun că în prezent din redevenţe se obţin circa 300 milioane euro
anual iar din impozitul pe profit al companiilor străine circa 2,5 miliarde
euro. Restul .....! De pe aici ..........de la indigeni!
Produsul
intern brut pe cap de locuitor exprimat în paritatea puterii de cumpărare
standard (PPS) în România s-a situat la 54% din media Uniunii Europene, în
uşoară creştere faţă de 50% în 2012. Şi touşi veniturile la buget nu au crescut
dimpotrivă au scăzut. Dacă se estima că se vor strânge la buget 33,6% adică
circa 47 miliarde euro în realitate veniturile au scăzut la 32% reprezentând
circa 45 miliarde euro - sub media veniturilor din ultimii 5 ani. S-a observat
o uşoară îmbunătăţire a nivelului de trai la paturile defavorizate urmare a aplicării
doctrinei politice a partidului principal de la putere, dar la capitolul
investiţii statul a avut cu 7,5% mai puţine investiţii. Deci au fost taiate
pentru a se da înapoi sumele luate pe vremea puterii portocalii....!
Avem
o datorie imensă de peste 100 miliarde euro generată de acţiunea tuturor
actorilor politici care au trecut din 2008 încoace pe la guvernare. Nu s-au văzut
în investiţii productive şi generare de eficienţă economică!
Entităţile
economice autohtone s-au redus drastic în favoarea celor transnaţionale. Nu pot
înţelege cum de în Emiratele Arabe şi în ţările din nordul Africii este
obligatoriu ca un investitor străin să se asocieze cu un unul local în
proporţii de 60% autohton şi 40% cel venit şi noi ignorăm aceste experienţe.
Procentul
poate fi discutat dar principiul este de luat în seamă. Dacă mâine un
investitor pleacă rămânem fără.....aer!
Am
preamărit politica de creştere economică şi de nivel de trai din 2004-2008.
Ea
a dus în aparenţă la creşterea nivelului de trai. Pe datorie....! Se aplicau
politicile Consensului de la Washinghton. A venit scadenţa în 2008 amânată
electoral până după alegerile prezidenţiale din 2009.
Ponderea
capitalului în PIB-ul din România este de 60% iar a muncii de numai 40%. Invers
ca în vest. Este clar că principala piaţă de desfacere nu este România iar produsele
realizate cu costuri salariale mici şi facilităţi fiscale uriaşe pleaca şi se
vând în ţări cu putere de cumpărare mare.
Sancţiunile
antiruseşti au determinat blocarea pieţei agricultorilor din UE şi implicit din
România: pierderi de circa 5-7 miliarde euro mai ales legume şi fructe.
Câteva
zeci de milioane de euro sunt pierderile noastre ....!
Nu
aplicăm politici care să ţină cont de fluctuaţiile activităţii economice.
Evoluţiile
ciclurilor economice reale sau regizate ne gasesc cu o economie vulnerabilizată
de cele mai multe ori de comportamentele noastre: ale actanţilor politici în primul rând dar şi
ale noastre oamenilor de rând.
2.
Ocuparea cât mai deplină a forţei de muncă în condiţii salariale decente –ne-am
angajat prin Tratatul de la Lisabona să creştem ocuparea la circa 75% faţă de
prezent când este de circa 60%. Mai e până în 2020! Tendinţa actuală este de a
aduce în 2016 salariul minim la circa
1.200 lei iar salariul mediu în jur de 2.500 lei.
Pentru
firma asta înseamnă costuri salariale cuprinse între 1.500 – 3.000 lei.
Un
salariu mediu din Germania de 2.500 euro echivalează cu unul de circa 900-1000
euro la noi. Este vorba desigur din perspectiva puterii de cumpărare!
Cineva
mi-ar spune că nu e posibilă o dublare a salariului mediu pentru că ar genera
inflaţie. Eu nu sunt convins că este aşa. Mai degrabă cred că este o negociere
cu marile firme pentru a menţine salariile în niste limite acceptate de ele
care le-ar permite realizarea unor caştiguri estimate. Aş vrea să văd o
negociere dură cu transnaţionalele asupra modului de taxare fiscală şi a
salarizării.
80%
din PIB se realizează de regulă prin consum personal şi guvernamental.
Şi
parcă aş vrea ca prin consum guvernamental să vedem numai cheltuieli raţionale.
De exemplu cele cu bunuri şi servicii au crescut cu 12% în perioada 2012-2013.
3.
Menţinerea inflaţiei la cote rezonabile şi realizarea unor schimburi externe
eficiente - Romania a avut un deficit la balanţa comercială în creştere cu 100
de milioane de euro în primele cinci luni ale anului 2014 faţă de aceeaşi
perioadă a anului 2013, conform Oficiului european de statistică Eurostat. Asta
generează necesitatea acoperirii diferenţei prin împrumuturi care măresc
datoria publică! Cred că un preşedinte al României, dând dovadă de tact şi nu
de obedienţă, trebuie să se gândească la efectele asupra noastră, ale sancţiunilor
economice reciproce între protagoniştii actualului război multidimensional. Să
extindă omnidirecţional relaţiile economice şi să înţeleagă că UE nu este
singura piaţa la care ne raportăm. Avem o dependenţă faţă de piaţa UE de 80%. Iar
recesiunea ei ne loveşte şi pe noi.
4.
Echilibrele macroeconomice sunt deosebit de importante – Printr-o aderare
benevolă sub semnătura fostului premier domnul Emil Boc la Mecanismul de Stabilitate Financiară
ne-am angajat să nu depăşim un deficit structural de 1% din PIB.
Este
dacă vreţi şi motivul de sfadă între preşedintele Băsescu şi premierul Ponta însoţit
de tânara ministru de finanţe, cu ocazia discuţiilor pe marginea reducerii CAS
–ului cu 5%.
Menţinerea
deficitului structural la 1 % coroborată
cu cerinţa referitoare la achiziţia de tehnică modernă de luptă - sugerată de
domnul George Friedman venit recent la Bucureşti- înseamnă că nu vom avea bani suficienţi de
investiţii fiind condamnaţi să plătim numai pensii şi salarii bugetare şi să
menţinem economia la foc mic. Investiţiile chinezeşti întârzie şi deja am
suspiciuni că ceva e în neregulă în jocurile internaţionale.
Şi
în încheiere aş îndrăzni să spun direct care sunt aşteptările mele şi cred că şi ale oamenilor din această
ţară. Mica mea expertiză în domeniul
economic cred că îmi permite să le identific; nu sunt neapărat noi:
·
negocierea
redevenţelor – prima după noi ca nivel mediu minim al redevenţei este Canada -10%
faţă de 2-3% în România; anul asta este momentul renegocierii;
·
salarii
decente în concordanţă cu măsuri de stimulare a productivităţii muncii venite
de la autorităţi;
·
un
sistem de pensii sustenabile prin abrogarea pilonului II de pensii şi
stimularea pilonului III pentru
doritori; aşa a procedat Slovacia recent;
·
scoaterea
din sistemul de pensii, a ajutoarelor sociale care au fost iniţiate de domnul
Boc; ele pot fi date prin alte scheme de finanţare;
·
dezvoltarea
economiei sociale mai ales în zona
rurală şi eliminarea pomenilor electorale pentru cei apţi de muncă cu oferirea
alternativei de încadrare în muncă, pe principiile acesteia;
·
un
sistemul de sănătate corect, bazat pe contribuţii reglementate fără sifonări de bani din cadrul CASS;
·
reducerea
datoriile statului şi asigurarea unor recalibrări financiare prin pătrunderea
capitalului cu adevărat productiv în condiţiile dezvoltării durabile;
·
vindecarea
sistemul de educaţie; concurenţă autentică între cele două sectoare public şi
privat al educaţiei; subvenţionarea cu procente stabilite a tuturor celor care
studiază inclusiv în învăţământul privat de calitate aşa cum este si prin alte
părţi ale lumii; sunt ţări inclusiv în Europa de Vest şi Est în care fiecare tânăr are încă de la naştere o
sumă depusă într-un cont destinată educaţiei şi care nu poate fi accesată prin
liberul arbitru; dacă tot vor să vină transnaţionalele vestice în număr mare,
ar trebui ca în virtutea principiului „responsabilităţii sociale” pe care-l
declamau în proiecte europene până la venirea crizei, să finanţeze aceste
conturi destinate educaţiei.
·
starea
mediului înconjurător; „eco-anarhiştii” domnului George Maior nu trebuie să se
opună extracţiei de gaze de şist atâta vreme cât procesele de producţie se
realizează cu tehnologii nepoluante şi care nu pun viaţa şi sănătatea în
pericol; în cadrul unor societăţi mixte care împart atenţie producţia şi care folosesc „tehnologii curate”
asemenea activităţi sunt binevenite;
·
crearea
condiţiilor de către guvern pentru generarea de locuri de muncă; reducerea CAS-ului cu 5% aduce
automat crearea de locuri de muncă? Mă îndoiesc că măsura aceasta aparent bună,
fără alte măsuri accesorii va genera automat
efecte dezirabile!
·
dialog
autentic cu specialiştii care trebuie să pătrundă în structurile tehnice! Şi să
fie stabili! Politicienii sunt suficienţi pentru nivelurile I şi II de
conducere în ministere!
În
final, aş afirma că nu am văzut un dialog închegat pe marginea acestor probleme
ci numai sfadă şi pasiuni mărunte. Lasându-ne şi mai confuzi în toată anomia
asta internaţională.
Asta
mă face să concluzionez că o dată cu alegerea preşedintelui (inspirată sau nu
rămâne de văzut!) mai urmează o fază necesară
- a reprimenerii vorba lui Pareto – a clasei politice din ţara noastră şi a intrării în rol a specialiştilor
autentici care să fundamenteze deciziile politicienilor. Momentul este
reprezentat de alegerile din 2016! E timpul unei societăţi civile puternice,
care fără a se implica în luarea puterii politice, să facă presiuni prin
mecanismele conferite de lege, asupra politicienilor să conducă în favoarea
noastră a românilor. Trebuie să ii ajutăm pe politicieni să se transforme în oameni politici!
Veritas
laborant nimis saepe, extinguitur nunquam (Deşi respins de nenumarate ori,
adevarul nu piere niciodată).
Abonați-vă la:
Postări (Atom)