Comandor marină (rez) dr. Golea Pompiliu
Am urmărit cum brusc guvernarea Băsescu –Boc a schimbat registrul.
Salariile
bugetarilor trebuie mărite. Parcă la întrecere cu guvernul Ponta. Ca oameni din
societatea civilă pe care domnul preşedinte o doreşte cu ardoare să fie activă
să încercăm să vedem ce este şi cu problema asta.
Sintetic câteva din performanţele
guvernelor domniei sale sunt următoarele:
Tabel nr. 1
Indicatori
|
Anul
|
%
|
2008
|
ian 2011
|
PIB –mild lei
|
503,96
|
521,34
|
+3,4%
|
PIB –mild euro
|
126,94
|
120,13
|
-5,4%
|
Datoria externă-mild euro
|
44,54
|
88,4
|
+98,4
|
Curs valutar -euro
|
3,97
|
4,34
|
+9,3
|
Curs valutar -dolar
|
2,82
|
3,31
|
+17,38
|
Preţ benzină
|
2,82
|
5,57
|
+80%
|
Salariu mediu -lei
|
1.282
|
1.604
|
+25,1
|
Salariu mediu -euro
|
323
|
370
|
+14,5
|
Pensia medie–lei
|
709
|
875
|
+23,4
|
Pensia medie -euro
|
179
|
202
|
+12,8
|
Rata şomaj -%
|
5,6
|
7
|
+25,0
|
Investiţii străine – milid euro
|
9,5
|
1,6
|
-83,2
|
Sursa: date INSSE
Cred că nu mai e nevoie de
comentarii. Acesta este şi tabloul vieţii sociale în care milioane de oameni se
zbat în sărăcie şi mai rău în ambiguitate.
Dar ca să revenim la problema salariilor să prezentăm evoluţia
cheltuielilor cu personalul în perioada 2008-2011.
Tabel nr. 2 Evoluţia cheltuielilor cu personalul în
perioada 2008-2011
Anul
|
Cheltuieli
personal
|
Milioane
lei
|
% PIB
|
% din
total
|
2008
|
45.609,7
|
9,1
|
24,00
|
2009
|
46.837,6
|
9,5
|
24,2
|
2010
|
42.836,9
|
8,3
|
21,2
|
2011
|
38.496, 3
|
7,0
|
18,7
|
Sursa: INSSE
Ce
ne evidenţiază acest tabel?
·
O creştere a ponderii de 0,2% din
PIB în concordanţă cu legea amintită, şi cu atingerea ţintei de creştere
economică de 1,7% din PIB înseamnă o creştere de 1,77 milioane lei, adică o
creştere de circa 4,6% a cheltuielilor salariale;
·
Condiţia este menţinerea
colectării veniturilor la un nivel cel puţin similar cu cel din 2011 adică de
circa 160.797,669 mil lei; aceasta înseamnă însă atacarea economiei subterane
care după opinia specialiştilor din Uniunea Europeană atinge peste 25 miliarde
euro. Este un domeniu în care guvernările Boc nu prea au excelat;
·
Datele estimate de specialişti din
finanţe, evidenţiază o creştere potenţială de circa 4 miliarde lei a
veniturilor colectate şi o creştere a cheltuielor de circa 1 miliard lei ceea
ce creează premisele majorării salariilor
cu încă 3 miliarde de lei în situaţia în care banii s-ar aloca numai acestui
scop.Evident însă că sunt şi alte destinaţii ale acestora;
·
O presiune suplimentară va induce
şi obligativitate aplicării noului mod de calcul al contribuţiilor de
sănătate impus de hotărârea Curţii Constituţionale asupra actului normativ
elaborat de guvern şi care a fost contestat în justiţie;
O altă presiune
asupra bugetului va fi impusă şi de cheltuielile cu dobânda aferente
serviciului datoriei publice.
În
perioada 2008 -2011 cheltuielile cu dobânzile aferente serviciului datoriei
publice au avut următoarea evoluţie:
Fig. nr. 1 Evoluţia cheltuielilor cu dobânzile aferente
serviciului datoriei publice în perioada
2008-2011
Sursa: INSSE
Constatăm că
această datorie a crescut în perioada
amintită cu 128,2%.
Să
urmărim şi contribuţiile diverselor motoare de creştere economică la PIB:
Tabel nr. 3 Evoluţia motoarelor de creştere
economică în perioada 2008-2011
Anul
|
2008
|
2009
|
2010
|
2011
|
2012-estimat
|
PIB
|
7,3
|
-6,6
|
-1,6
|
2,5
|
1,7
|
Consum
final
|
7,2
|
-6
|
-1,1
|
0,3
|
1,4
|
- populaţie
|
6,7
|
-6,8
|
-0,2
|
0,5
|
1,2
|
-adm publică
|
0,5
|
0,7
|
-0,9
|
-0,2
|
0,2
|
Export
net
|
-1,0
|
7,00
|
0,00
|
-0,8
|
-1,9
|
Sursa: date INSSE
Ce
constatăm din studiul cifrelor din acest tabel?
·
Contribuţia consumului final pe cele două componente a scăzut de la
7,3% din PIB în 2008 la 2,5% în 2011; în 2012 este estimată la circa 1,4% din
PIB; această creştere a contribuţiei faţă de 2011 se realizează pe fondul
creşterii salariilor care vor încuraja cererea agregată;
·
Pericolul este însă scăderea
contribuţiei exportului net care va înregistra valori negative; de la un maxim
în 2009 de 7% la un minim de -1,9% estimat în 2012.
Datele prezentate ne permit să facem o serie
de observaţii:
·
Un efort de creştere a salariilor
de 16% este posibil numai în condiţiile măririi deficitului asumat cu
organismele internaţionale; acesta însă va trebui acoperit în anii următori
prin eficienţă economică;
·
Creşterea salariilor mai poate fi
realizată şi prin schimbarea ţintei de inflaţie la o valoare crescătoare şi al
unei deprecieri a leului; această însă nu poate fi însoţită de o creştere a
exporturilor care rămân în continuare în urma importurilor dezechilibrând
balanţa comercială. O întrebare pe care
mi-am pus-o mereu a fost următoarea: de ce guvernele Boc nu au luat măsuri de
stimulare a exportului şi în alte zone geografice nu numai Uniunea Europeană
faţă de care avem un grad de dependenţă de peste 80%?;
·
Dacă în 2012 se poate face un
efort temporar de creştere a salariilor în 2013 apare întrebarea dacă mai poate
fi susţinut acest efort şi după trecerea alegerilor; asta în condiţiile în care
reducerea deficitului bugetar va trebui făcută în continuare, de la 3% în acest an (când ne-am luat
angajamentul de a ieşi din procedura de deficit excesiv) la 2,5% în 2013 și 2,2% în 2014, potrivit
Strategiei guvernamentale aprobate şi comunicată instituţiilor internaţionale;
·
Va trebui să plătim sume mari de
bani în contul datoriilor deja
contractate pentru securizarea financiară din perioada de criză. Bani care nu
s-au regăsit în randamente productive ci în consum alimentând şi mai mult
recesiunea care vine şi la noi.Oare unde s-au dus banii? Sperăm că auditul comandat de premierul Ponta va aduce lumină asupra
cheltuirii banilor.
O
remarcă:
Luni
5 martie 2012 fostul prim ministru islandez Geir Haarde a fost adus în faţa
instanţelor sub acuzaţia că nu a reacţionat prin măsuri adecvate la criza
financiară care afecta Islanda în 2008. Este judecat de un tribunal special
pentru „neglijenţă majoră” în dezastrul financiar din 2008.O fi doar o
întâmplare?
Veritas laborant nimis saepe, extinguitur nunquam (Desi respins de
nenumarate
ori, adevarul nu piere niciodata).