vineri, 18 iulie 2014

Mecanismul European de Stabilitate Financiară şi sfada între palate
Comandor marină rez dr. Golea Pompiliu

Motto:

„ Atitudinea ta părtinitoare faţă de popoarele Occidentului, ale căror defecte nu le distingi prea clar, este efectul distanţei de eroare de optică sau nostalgie a inaccesibilului... Faptul că privitor îndepărtat –ai asupra ei o viziune fantasmagorică e cât se poate de firesc: cum eu o cunosc îndeaproape, este datoria mea să risipesc iluziile pe care ţi le-ar putea întreţine. ..E prea puţin spus că nedreptăţile abundă în această societate; e chiar chintesenţă a nedreptăţii.
De bunurile pe care le etalează, de opulenţa cu care se împăunează –delicii şi belşug de suprafaţă se bucură doar trântorii, profitorii, experţii în mârşăvie, ticăloşii mai mari sau mai mici.
Sub lustrul aparent se ascunde o lume a dezolării, de ale cărei detalii am să te cruţ”.
(Emil Cioran către Constantin Noica în Istorie şi Utopie , Bucureşti, 1992 p. 15-16 )


În timp ce în lume se desfăşoară un război multimensional, la noi a început o nouă sfadă între preşedinte şi premier în ciclul cu care ne-am obişnuit - "Panem et circenses". Este vorba de reducerea CAS-ului la angajator cu 5 puncte procentuale  în speranţa că va creşte gradul de ocupare –un demers corect aşteptat de toţi oamenii de afaceri din ţara asta. Dar drumul spre iad e pavat cu bune intenţii!
Am urmărit transcriptul discuţiei şi am văzut doar duelul între două persoane cu funcţii importante în stat, asistate de o tânără de calitate dar fără experienţă practică în hăţişul junglei finanţiste dâmboviţene.
Domnul preşedinte - cu părere de rău o spun dar trebuie să obiectivez- a fost mai bine pregătit pentru acest duel decât mai tânărul său premier, care efectiv a devenit certăreţ. Tânăra ministră cu calităţi incontestabile de intelectual nu a putut să-l ajute. Dar întrebarea este cui bono? O luptă de orgolii şi cam atât!
Acum să trecem la probleme mai pământeşti.
Din discuţie a reieşit că este nevoie de 5-7 miliarde lei pentru acoperirea deficitului de pensii. Aspect care a fost anunţat încă de acum două săptămâni de marile organizaţii sindicale.
Şi mai este nevoie de încă „ vreo şase miliarde” pentru MTO (SIC!). Întrebat ulterior de presă ce este MTO tânărul premier a început să se poarte ca un şcolar prins cu lecţia neînvăţată.
Dar ce este MTO? Mergînd cu documentarea mai departe, am găsit semnificaţia! Este un indicator care permite cuantificarea echilibrului structural a unei ţări la un moment dat. Face parte din programul de Convergenţă din cadrul Pactului de Stabilitate şi de Creştere parafat de guvernul Boc în urmă cu doi ani aproape într-un semiblat în perioada de proteste de anvergură.
Şi este bine să cunoaştem măcar în al 14-lea ceas,  noi toţi românii obişnuiţi ce este cu acesta şi ce influenţe are asupra vieţii noastre.
ESM – Tratatul de Instituire a Mecanismului European de Stabilitate Financiară este filozofia europeană care ne blochează sursele pentru finanţarea creşterii şi dezvoltării. Şi permite finanţarea selectivă a unor actori şi mari corporaţii europene.
Este bine să prezentăm câteva din prevederile sale mai importante:
·        Capitalul social iniţial a fost de 700 miliarde euro;
·        (Statele) –Membrele ESM se angajează în mod irevocabil şi necondiţionat să plătească la cerere orice solicitare de capital făcută către ele...care urmează să fie plătită în decurs de şapte zile de la primirea solicitării;
·        Consiliul guvernatorilor poate decide să modifice capitalul social autorizat;
·        ESM trebuie să aibă capacitate deplină de exerciţiu pentru a fi parte la procedurile legale;
·        Proprietatea, fondurile şi activele ESM se bucură de imunitate în faţa oricărei forme de procedură judiciară (SIC!);
·        Proprietate, finanţarea şi activele ESM trebuie să fie imune la percheziţie, rechiziţie, confiscare, expropiere sau orice altă formă de sechestru, luare sau blocare prin acţiuni ale executivului,  judiciare, administrative sau legislative;
·        Guvernatorii  viceguvernatorii şi directorii săi se bucură de imunitate de jurisdicţie cu privire la acţiunile lor şi se bucură de înviolabilitate în ceea ce priveşte actele şi documentele lor oficiale.
Ce rezultă de aici?
Guvernele sunt obligate să se supună necondiţionat cererilor acestei
autorităţi care ne poate acuza dar care nu poate fi acuzată la rândul ei de guvernele naţionale. Iată de ce domnul Ponta care a fost cam imprudent la începutul carierei sale de prim ministru, venit romantic pe valul popular  nu prea poate comenta!
         Domnul preşedinte politician cu experienţă are în schimb câmp larg de acţiune. Bun prieten cu decidenţii europeni!
         În 25 martie 2011, guvernul român a aprobat proiectul de lege privind ratificarea Deciziei Consiliului European de modificare a tratatului privind Funcţionarea Uniuni Europene cu privire la acest mecanism. Cine era premier? Domnul Emil Boc!
         Şi atenţie! A mai apărut un document addenda! Pactul euro Plus – un pact care se adesează celor care doresc să realizeze un plus dincolo de angajamentele şi mecanismele existente.
Printre prevederile  acestuia se numără:
·        Eliminarea sistemului de indexare a salariilor cu rata inflaţiei – încă nu este aplicat direct; prin setarea corespunzătoare a inflaţiei este însă  realizabil;
·        Recunoaşterea reciprocă a diplomelor pentru a creşte mobilitatea forţei de muncă – e lesne de înţeles exigenţa cu care privesc organismele europene procesele controversate din educaţie;
·        Încercarea de a crea o bază comună pentru calculul impozitului pe profit – încă nu este realizată;
·        Ajustarea sistemului de pensii la dinamica demografică – se observă în ridicarea vârstei de pensionare;
·        Obligaţia fiecărui stat să înştiinţeze să instituie un mecanism de alertă privind creşterea datoriei publice în constituţie – va fi o prevedere în  modificările la constituţie ce vor fi votate o dată cu preşedintele României; perdeaua de fum este dată de bătălia pentru preşedinţie; nu prea auzim discuţii despre constituţie;
·        Stabilirea unui regim naţional de management al crizei în sistemul bancar –este deja realizat.
Marea Britanie, Suedia, Ungaria, Cehia s-au opus. România a fost disciplinată.
         Comisia Europeană poate impune statelor membre ţinte bugetare şi în caz contrar urmează sancţiuni. Prin urmare am instituit MTO – obiective bugetare pe termen mediu. Tema pe care domnul preşedinte a lansat-o de cîteva ori în discuţie- “ vreo şase miliarde” . Deci trebuie din start să nu ne atingem de 6 miliarde de lei din creştere economică pentru compensarea reducerii CAS –ului sau alte nevoi!
         Alte surse! O fi creşterea impozitelor pe proprietate! De asta pomenea domnul preşedinte! Pai cu asta l-a dat pe domnul Ponta, hrană la  votanţi! Îl vor executa la vot oamenii obişnuiţi? Poate fără discernământ! Nu ştiu! Iată cum se joacă în zona dâmboviţeană!
         Deci în conformitate cu programul de Convergenţă 2014-2017,  Guvernul şi-a asumat pentru raportarea  la Bruxelles din luna mai anul curent, un deficit structural al bugetului general consolidat pe 2015 de 1%. Atenţie acesta nu include cofinanţarea pentru proiectele europene.
         Bugetul operaţional va trebui să aibă în 2014 circa 2,2% iar în 2015 sub valoarea acestuia. Deci se reduc posibilităţile de găsire de surse suplimentare de finanţare! Pe aici s-au învârtit, dincolo de vorbe, discuţiile între cei doi protagonişti asistaţi de tânăra ministră. Care cu tot respectul pentru valoarea ei intelectuală,  este  practic o neofită în peisajul dâmboviţean. Ne-a servit teorii savante pe care le ştiam cu toţii şi atât! Şi nu de la Harvard!
         Şi iată că bunele intenţii sunt blocate de restricţiile bugetare ale Uniunii Europene care se pregăteşte din nou de lupta cu recesiunea!
         În România transnaţionalele fac bani frumoşi şi îi transferă în ţările domniilor lor! Ponderea în PIB a capitalului este de 60% şi 40% munca!
Invers ca în vest! Atunci de unde consum în ţara noastră. Ne alegem cu impozite modeste în urma activităţi firmelor străine în România şi cu un grad de ocupare modestă.
Însă noi alergăm disperaţi, după datornici uneori imaginari şi creăm confuzii printre contribuabilii români de bună credinţă! Pe care îi mai punem să plătească eronat şi de două ori acelaşi impozit! Dacă nu ai documente scrise eşti terminat!
Şi aşa unii funcţionari nu vor să le recunoască,  şi te trimit de la Ana la Caiafa! În mai anul curent a fost o adevărată telenovelă la administraţiile fiscale! Deh! A greşit programul!
         Deci domnul preşedinte l-a întrebat corect pe domnul premier de unde bani pentru reducerea CAS –ului la angajator!
La rândul său domnul Ponta s-a dovedit a fi nepregătit! Nu avea ce să spună!
Şi după cum a spus ulterior,  nici nu putea să spună ce am spus eu! Asta ca un joc de aliteraţii!
Dar nici unul nu a spus că filozofia dezvoltării urmată de aproape un sfert de secol este greşită. Ea a creat vorba lui Malraux – monştrii! Singuri ne tăiem sursele de finanţare şi ne condamnăm la subdezvoltare!
Dacă nu vom schimba optica dezvoltării, suntem sortiţi falimentului!
De aceea avem nevoie de oameni politici (nu politicieni) de factura lui Maniu sau Brătienilor din perioada interbelică! Nu oameni puşi pe sfadă!
Servitori ai naţiunii!
Indiferent de culoarea politică!  

Veritas laborant nimis saepe, extinguitur nunquam (Desi respins de nenumarate ori, adevarul nu piere niciodată).